E-mailmarketing

Flere og flere virksomheder har fået øjnene op for e-mailmarketing som salgskanal på lige fod med Social Media og Google Ads. På verdensplan findes der over 4 milliarder e-mail brugere, som hver dag tjekker deres indbakke. Du kender det måske også fra dig selv, hvor du måske op til flere gange dagligt tjekker, om der mon er tikket et nyhedsbrev ind i indbakken? 

  • Faktisk tjekker 99% af alle e-mail brugere deres indbakke op mod 20 gange hver dag. Derfor er det vigtigt, at du medtænker e-mailmarketing i dit samlede marketingmix. 
  • Vidste du så også, at e-mailmarketing har en gennemsnitlig ROI på 42? Det er derfor en ekstremt omkostningseffektiv kanal, som giver dig pengene op mod 42 gange igen, når du investerer 1 kr*.
    *(kilde: https://blog.hubspot.com/marketing/email-marketing-stats)  

Har du brug for hjælp til at knække koden til de skarpe emnelinjer og de rigtige automations, så du kan udnytte det fulde potentiale på jeres e-mailmarketing strategi? Hos Searchmind kan vi hjælpe dig med strategi, opsætning af fængende nyhedsbreve og flows, optimering og rådgivning, så I kan nå jeres mål. 

Marketing Automation

Én af de største fordele ved at benytte sig af marketing automation er, at du kan automatisere dele af den manuelle kommunikation, som du f.eks. har med dine kunder. Det frigiver mere tid andre opgaver og indsatsområder i din forretning. Det kan dog også give et stærkere billede af din kernemålgruppe, de personer, som besøger og genkøber hos dig og vigtigst: hvad de reagerer på! 

Den data, som du får ind på baggrund af dine automations, kan du bruge til at forfine dine budskaber og din målretning, så kommunikationen bliver så personaliseret som muligt og giver størst værdi for den enkelte på din liste af nyhedsbrevstilmeldinger.

De utallige systemer har som tidligere nævnt hvert deres særpræg og behov at dække. Hvilken e-commerce-platform du sidder i er i sig selv også udslagsgivende for, hvilket e-mail marketing-software du skal vælge. Nogle passer bedst til Shopify, mens andre er bedst til danske shopsystemer, som f.eks. DanDomain og HostedShop. Herunder ser du nogle af de e-mail marketing-systemer, som vi typisk arbejder i:

  • Klaviyo 
  • HeyLoyalty 
  • ActiveCampaign 
  • Mailchimp 

Nyhedsbreve

Under COVID-19 var mange webshops og fysiske butikker nødsaget til at tænke mere kreativt i deres salgsstrategi for at komme af med deres dyrtkøbte lagervarer, som bare faldt i værdi dag for dag. Én af effekterne på ovenstående var bl.a., at marketingbudgetter globalt blev mindsket betydeligt. Det var med til at sætte ild under én af de marketingkanaler, som virksomhederne selv ejer, nemlig e-mailmarketing-kanalen. 

Nyhedsbreve er utroligt effektive til at imødekomme din loyale, måske endda tilbagevendende kunde. Vis dem de seneste nyheder, send dem en eksklusiv rabat på en varegruppe eller send dem relaterede varer i fht. det, de tidligere har købt hos dig. 

Leadgenerering 

Der er mange måder, hvorpå du kan indsamle relevante e-mails til din liste. Det vil dog altid være nemmest at få personer, der allerede har været i kontakt med dig til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Derfor er netop sociale medier og din hjemmeside vigtige kilder til indsamling af e-mailadresser.

Besøgende på din hjemmeside/webshop viser allerede interesse ved at besøge den. Derfor er det altid en god idé at implementere muligheder for tilmelding til nyhedsbrevet flere steder på hjemmesiden/webshoppen. Vi har forsøgt at liste dem, som vi mener skal indgå på enhver hjemmeside/webshop: 

  • Pop-up-formularen
  • Embedded formular i footer
  • Afkrydsningsmulighed i checkout (ikke forudafkrydset)

Pop-up formularen 

E-mailmarketing pop-up formular

Pop-up formularen har til formål at få brugeren til at tage stilling, når man lander på hjemmesiden/webshoppen. Incitamentet for at tilmelde sig kan være meget forskelligt, men mange giver gerne en velkomstrabat på 10%, gratis fragt eller noget helt tredje, i bytte for en mailadresse. Det er helt op til dig. 

HUSK: noget for noget. Ved at tilbyde en rabatkode eller gratis fragt for en mailadresse føler modtageren også, at han eller hun får noget for “pengene”.

Der findes et hav af pop up systemer, men det danske system Sleeknote kan vi ikke komme udenom. Her kan du finde nærmest alt, hvad du efterhånden har brug for af pop-up-funktioner. Derudover findes der efterhånden i de fleste e-mailmarketing systemer en pop-up builder, som du kan bygge formularerne i. 

Leadgenerering på Sociale medier

Sociale medier er også et godt sted at samle tilmeldinger ind til din nyhedsbrevsliste. Facebook, LinkedIn og Snapchat har alle lead-ad-formularer, så du målrettet kan opsætte annoncer med det formål at få nye tilmeldinger til din nyhedsbrevsliste. 

Det er dit formål med leadgenereringen og målgruppen der afgør, hvilket socialt medie der er bedst for dig og din virksomhed. Nogle kundetyper findes på Facebook, mens andre er mere tilstede på Snapchat eller LinkedIn. Det hjælper vi gerne med at fastlægge for dig, så du får den mest hensigtsmæssige leadgenerering – på den platform der giver mening for din forretning og dine kunder. 

Få målsætningen med din e-mailkanal på plads 

Er dit mål at få flere tilmeldinger til nyhedsbrevet, få konverteret flere tabte kurve eller personalisere endnu mere kommunikation til dine tilmeldinger? Vi hjælper dig med at klarlægge dine mål, så de bliver realistiske og målbare for din virksomhed.