Interview med Joshua Krohn

Interview med Joshua Krohn

Arkiveret i kategorien Grafiske designere d. 26. december 2012


Joshua Krohn er grafisk designer og holder til i Racine, Wisconsin. Han laver mange super fede vintage designs.

Hvad appelerede til dig om at have en karriere inden for design?

Jeg prøvede andre ting der bare ikke rigtigt var sagen. Jeg studerede musik, informationsteknologi, computerprogrammering og marketing. Jeg følte bare ingen langvarig passion for nogen af dem. Det der appellerede til mig ved design var at jeg kan løse problemer ved hjælp af mine kreative og kunstneriske talenter.

Hvad var dine første skridt?

Jeg tror, at jeg, ligesom de fleste designere, altid tegnede. Det gjorde at jeg anskaffede mig en gammel udgave af Photoshop, som jeg lærte mig selv at bruge ved hjælp af tutorials og ellers bare at lege med det. Jeg lavede endda mine første logoer i Photoshop i al dets 72 ppi’s herlighed!

Efterhånden blev jeg dygtig nok til at lave arbejde af nogenlunde kvalitet, men jeg vidste at for at sikre mig et designjob, blev jeg nødt til at få noget undervisning. Derfor valgte jeg at tage i skole igen.

Hvordan har din stil udviklet sig?

Jeg tror at min stil altid har været den same, afhængig af hvor ufuldstændigt, vintage eller antikt den er. Jeg elsker noise, grunge og tekstur. Jeg samler på dimser fra 1940erne til 1960erne, hvilket er den periode min bedstemor voksede op i. Hun viste mig altid sager på sit loft da jeg var barn, og det hang ved. Efter jeg er blevet ældre, har jeg arvet nogle af disse sager og essensen af den æra giver stadig genlyd i mig. Hvis den stil passer til projektet, prøver jeg altid at arbejde det ind. Jeg har også altid elsket typografi og hvordan teksthierakiet kan hjælpe dig med at kommunikere. Det er noget jeg altid arbejder på og altid er nødvendigt i næsten alle designprojekter.

Hvad inspirerer dit arbejde?

Som jeg tidligere har nævnt, elsker jeg at se på gamle reklamer og indpakninger. Jeg kigger ofte på arbejde lavet af mine kolleger, men jeg frygter at gør man det for ofte, kan man komme til at sammenligne sig for meget med dem. Den tankegang begrænser kreativitet. Der vil altid være en anden, som er dygtigere end dig til en eller anden designstil. Det at gøre et godt stykke arbejde er en konstant motivation, men inspirerer mig også til at lave gode produkter. Jeg ønsker altid at være stolt af det arbejde jeg bringer til verden – om det er noget så flygtigt som en koncertplakat, en reklame eller noget så langtidsholdbart, som et logo eller et albumcover.

Hvordan er din kreative proces?

Det starter næsten altid med en blyant og et stykke papir til skitser. Nogle gange starter jeg med research, men oftest starter jeg med en skitse. Andre designere har skitsebøger til den slags, men jeg har sjældent sådan en med. Jeg har bare aldrig følt mig tilpas med at bære rundt på en. For mig er det altid på den lap papir der er inden for rækkevidde. Men jeg øver mig på at blive bedre til at bruge en skitsebog, da det er svært at organisere alle de papirslapper.

Efter jeg har skitseret tilpas mange ideer, går jeg i gang på computeren. Computeren er et fremragende redskab, men jeg føler at den aldrig vil kunne erstatte skitsen. Jeg kan simpelthen ikke klikke og trække hurtigt nok til at følge med når ideerne vælter ud.

Hvad har været højdepunktet i din karriere indtil nu?

Jeg tror det har været, at designe album artwork for bands, som jeg har været fan af i lang tid. Det at se mit artwork postet af bandet på deres Facebookside eller på nettet eller itunes, var virkelig surealistisk første gang det skete.

Hvad er den bedste del af dit job?

Det bedste ved mit job er afvekslingen I designopgaverne. Den ene dag designer jeg et logo og den næste arbejder jeg på noget branding, tredje dag koder jeg en hjemmeside. Nogle designere fokuserer på et enkelt område såsom identiteter, illustrationer eller app-design. Jeg interesserer mig for for mange ting til at kunne fokusere på en enkelt ting. Derudover elsker jeg at jeg får lov til at hjælpe andre med deres kommunikationsproblemer. Sidst men ikke mindst får jeg løn for det. Ikke så ringe endda.

Hvad er dit favorit logo?

Hver gang jeg ser en FedEx lastbil tænker jeg: “Jeg håber de aldrig ændrer det logo.” Logo og navnetræk I ét – den fuldendte pakke.

Hvem er din favorit designer?

Fordi jeg started på design relativt sent, begynder jeg først nu at opdage de mange talentfulde designere der var til før mig. Jeg er virkelig betaget af Stalwarts, Saul Bass og Paul Rands arbejde. Jeg har altid været fan af Da Vinci, selv før jeg begyndte at designe. Jeg følte mig draget mod at se hans arbejde med Mona Lisa, men også hans mere tekniske tegninger af opfindelser.


Besøg Joshua Krohn her: www.joshuakrohn.com

comments powered by Disqus