Interview med Gert Van Duinen

Arkiveret i kategorien Grafiske designere d. 15. marts 2012


Interview med en af verdens bedste logo designere “Cresk”, han har bla. arbejdet med Hallmark, Dish Networks, MTV, TMF, Coca Cola, ING, Philips for at nævne nolge få.

Hvad appelerede til dig, om at have en karriere inden for design?

Som et lille barn rejste jeg meget med min far. Jeg kan huske, at det primært var de europæiske trafikskilte, der tiltræk mig. Bevæbnet med skitsebøger og nogle blyanter, forsøgte jeg at gengive disse figurer fra bunden, indtil jeg var i stand til at tegne dette skilt ud fra hukommelsen. Jeg gentog hele processen med andre skilte. Jeg tror, ​​det var netop denne besættelse, der tog fart i mit kreative liv, og udløse min interesse for funktionelt design.

Hvad var dine første skridt?

Som en lille mand med et kæmpe hoved, og knap nok i stand til at gå, fik jeg at vide at jeg non-stop tegnede meningsløst krydseduller, der for det meste tilspændt overnaturlige tegn og symboler. Jeg gætter på at det ligger til familien, da min 6 årige datter gør præcis det samme.

Hvordan har din stil udviklet sig?

Ved konstant at lære, øve og gøre tonsvis af forfærdelige fejl. Mere specifikt, så har min stil udviklet sig siden jeg stoppede med at være en tusindkunstner. Jeg begyndte at fokusere udelukkende på, hvad jeg virkelig ønskede at lave, hvilket er det bedste efter min overbevisning.

Hvad inspirerer dit arbejde?

Det kan generelt være alt fra at finde en form, ved at stirre på et mønster eller en teksturer til at forske forskellige kulturer, og studere kunst. Når jeg arbejder på en kundes projekter, laver jeg som regel moodboards og forsøger at zoome ind på problemet og fokusere specifikt på at finde en perfekt løsning. Mine gamle skitsebøger bliver stadig ofte brugt som en stor kilde til inspiration.

Hvordan er din kreative proces?

Forholdsvis normal tror jeg. Selvom visse trin ikke kan springes over. Tror jeg personligt at skitseringsfasen er grundlæggende. Ikke kun med hensyn til at konceptualisere, men for mig er det denne fase der giver en perfekt mulighed for at stifte mig med kundens virksomhed, service eller produkt.

Hvad har været højdepunktet i din karriere indtil nu?

Det næsten umuligt for mig at svare objektivt på. Jeg er sikker på der har været mange højdepunkter jeg skal være stolt af, men jeg tror at tage hårde design beslutninger uden at gå på kompromis med kvaliteten, og altid at vælge de rigtige løsninger, nok er mine bedste resultater. Det kunne jeg forestille mig.

Hvad er den bedste del af dit job?

Den bedste del af mit job er friheden til at lave hvad jeg vil og når jeg vil – og selv være ansvarlig for, hvordan et stort projekt udvikler sig fra simple kruseduller til færdigbehandlet logoer, symboler eller brugerdefinerede bogstaver og typografi. At lave skræddersyede, stærke, ikoniske logoer og visuelle identiteter er det eneste, jeg holder af.

Hvad er dit eget favorit logo?

Jeg ved det lyder som den gamle kliché, men der er flere logoer, jeg er stolt af, såsom en for Twyst, Storm Foundry, Don Ciuchete, Halldis, bare for at nævne et par stykker.

Hvem er din favorit designer?

Ingen mindre end Stefan Kanchev.

comments powered by Disqus