Interview med Trine Sejthen

Arkiveret i kategorien Danske grafikere d. 3. marts 2013


Trine er grafisk designer og fotograf og er uddannet fra Shillington College. Trine har fået første pladsen i “UN European Ad Competition, No to Violence Against Women”.

Hvad appellerede til dig om at have en karriere inden for design?

Jeg tror egentlig, at det har ligget i luften i siden jeg var ganske lille. Jeg har altid været glad for at illustrere og fotografere og voksede op med tanken om at jeg helt sikkert skulle være fotograf. Men efter at have arbejde som fotograf i nogle år, begyndte der langsomt at krybe flere og flere grafiske opgaver ind, og langsomt var billeder ikke længere nok. Da muligheden bød sig rejste jeg til Australien for at uddanne mig inden for grafisk design og uddannelsesforløbet i Sydney fik åbnet op for min grafiske verden.

Hvad var dine første skridt?

Jeg har altid haft en blyant eller et kamera i hånden. Så vejen har været lagt på forhånd mod den kreative branche. Men da jeg som teenager købte mit første kamera, var der ingen vej tilbage.

Hvordan har din stil udviklet sig?

Jeg har altid haft en minimalistisk skandinavisk tilgang, både som fotograf og som designer.  Men jeg udvikler mig stadig og arbejder hele tiden på at presse mig selv. Min største frygt som designer er at sidde fast i den samme rille, men min minimalistiske stil vil altid ligge til grund for mine design.

Hvad inspirerer dit arbejde?

Alt omkring mig. Det kan være et lækkert udformet menukort, street art eller et flot og gennemtænkt website, men også en forfærdelig invitation som jeg straks får lyst til at redesigne.

Hvordan er din kreative proces?

Jeg prøver for så vidt muligt at få talt så meget som muligt med kunden, for at kunne grave ned mellem linjerne og det usagte. Derudover bruger jeg bruger altid en del tid på at brainstorme og researche. Gå på opdagelse og finde inspiration i mit arkiv af hjembragt materiale fra rejser. Men det varierer også meget fra projekt til projekt. Nogle projekter springer ned på papiret og ind i computeren med det samme, mens andre skal kickstartes.

Hvad har været højdepunktet i din karriere indtil nu?

Højdepunktet indtil nu, må helt sikkert være, at være en del af og vinde FN’s reklame konkurrence i 2010 under emnet ”Nej til vold mod kvinder”. Ikke kun pga. de oplevelser der fulgte og muligheden for at snakke design med Jacques Séguela. Det var en oplevelse, der rykkede mig personligt som professionelt. Det at designe en reklame, der bliver set af og kan røre så mange mennesker, er en fantastik oplevelse.

Hvad er den bedste del af dit job?

Det spændende ved at sparre med en kunde om et nyt projekt og glæden i deres øjne, når de ser de første udkast og kan se deres vision komme til live, synes jeg absolut er noget af det bedste.

Hvad er dit favorit logo?

Det er svært at sige, men min første indskydelse er Maersks logo. Jeg er uden tvivl stor fan af minimalistiske design og det må man sige dette logo er. At man har kombineret en personlig dimension med en klar professionelt vision, giver logoet en dybde mange andre mangler.

Hvem er din favorit designer?

Jeg synes det er svært kun at sætte et navn under favorit designer, men en af de første designere der virkelig inspirerede mig må være Alexey Brodovitch. Hans arbejde med fotografier og typografi appellerer helt sikkert til både fotografen og designeren i mig. Men jeg har mange favorit designere og der kommer hele tiden flere til. Jeg tror det hører med til en grafikers udvikling.


Trine Sejthen1 Trine Sejthen2 Trine Sejthen3


Se mere af Trines arbejde her: www.sejthen.dk

comments powered by Disqus