Vigtigt Før Du Designer Et Logo

Vigtigt Før Du Designer Et Logo

Arkiveret i kategorien Logo design d. 18. december 2012


Hvad er vigtigt at vide før man skal designe et logo? Er et spørgsmål mange nye grafiske designere stiller sig selv. Der er mange designere som kommer frem til gode resultater uden at bruge de samme metoder som andre, men i dette indlæg vil vi forsøge at lave en overskuelig liste med nogle gode metoder du kan tage udgangspunkt i.

Før du designer et logo er det vigtigt at lave en god “designbrief” med kunden. På den måde er du sikker på at ramme kundens budskab, mål og forventninger.

1. Hvornår logoet skal bruges?

Det er altid vigtigt at vide hvornår logoet skal bruges, så man kan starte sin kreative proces og få mest muligt ud af den tid man har. Du kan evt. skemalægge din tid, så du ved hvor lang tid du har til fx at research, brainstorme, skitsetegning, korrektur osv.

2. Hvornår du kan starte på opgaven?

En vigtig detalje er også at vide hvornår opgaven kan startes, altså hvornår man kan få informationer fra “kunden”, og starte ens research så man får mest muligt ud af den. Det sker at kunden ikke selv er klar til at starte projektet allerede når de henvender sig, da det nogle gange er en pludselig indskydelse, at få lavet et nyt logo.

3. Hvad logoet skal bruges til?

Det er godt at vide så det bliver designet med det rigtige i tankerne, så budskabet og kommunikationen i logoet passer til kundens ønsker. Det ville som udgangspunkt ikke være en særlig god idé at lave et bank logo gult, som da Danske Bank lavede deres logo gult i forbindelse med en kampagne. Den gule farve vil man oftest forbinde med tilbud, løgn og bedrag og den virker ikke så troværdig som andre farver.

4. Hvor skal logoet bruges?

Det kunne fx være noget der kun skulle være på siden af en større genstand, fx en container eller lignende, men det kunne også være logoets største formål var at være på siden af kuglepenne eller lignende. Der kan være mange steder/placeringer et logo kan bruges. Det kan også afhænge af om det er et virksomhedslogo, produktlogo eller kampagnelogo. Derfor skal logoet designes så det fungerer i alle størrelser.

5. Er der nogen logo-former/typer kunden bedre kan lide end andre?

Gerne med eksempler af forskellige logo former, fx nye, gamle, farvede, sort/hvid, typografiske, ikoniske, simple, detaljerede. Det kan være en hjælpende hånd at vide det, selvom det ikke er sikkert det fungerer til lige netop det der skal laves.

6. Er produktet eller firmaet, logoet skal laves for, en del af en “brand familie” eller kæde?

Skal der udvikles elementer der skal passe sammen med andre navne, farver eller former, evt. kendetegn der skal indgå i logoet eller identiteten.

7. Er logoet til en ny identitet eller til re-branding?

Skal der udarbejdes nye elementer, eller genbruges nogle gamle. Det kan også være farver, former, fonte ol.

8. Hvilke budskaber skal logoet indeholde, gerne med 3 – 5 nøgleord kunden mener beskriver deres virksomhed/produkt bedst?

Det er godt at få kundens mening/budskab med i tankerne om logoet. Det er dog ikke altid bare en god idé kun at arbejde ud fra dette, da de tit ser tingene på en anden måde, og det er dig der er den kreative med en ny tankegang til projektet.

9. Hvordan kontrakten skal være?

Så man kan være sikker på om de ønsker flere forslag eller kun et enkelt, og om betalingen skal være 50% i forskud og 50% efter levering af filerne, eller hvordan de gerne vil have det skal forgå? Det kan være meget forskelligt, men det er altid rart at have det på plads inden man starter en opgave, så man ikke spilder sine kræfter på kommunikative fejl, administrative opgaver og bøvl med betalingerne. Så man kan fokusere på det kreative.

Der er selvfølgelig flere ting der er gode at vide og have med i sine tanker inden man går i gang med at designe et logo.
Men her er i hver fald en liste med 9 praktiske punkter. Det er ikke i alle tilfælde man kan bruge alle disse logo fif’s men i langt de fleste vil det være en god idé at kende dem.

comments powered by Disqus